Marco Antonio Gonçalves, “Sensorial thought: Cinema, perspective and Anthropology”
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GONÇALVES, Marco Antonio. “Sensorial thought: Cinema, perspective and Anthropology”. in: Vibrant – Virtual Brazilian Anthropology, v. 9, n. 2. July to December 2012. Brasília, ABA. Available at http://www.vibrant.org.br/issues/v9n2/marco-antonio-goncalves-sensorial-thought-cinema-perspective-and-anthropology/
Abstract
The concept of ‘sensorial thought’ formulated by Eisenstein to explain the logic of film discourse prompted him to engage in a rich dialogue with the Anthropology of his time, in particular with Lévy-Bruhl’s formulation of how ‘primitive mentality’ operates. Eisenstein attempted to draw a parallel between cinematic language and the way in which primitive thought is manifested, arguing that both based on the principle of non-contradiction, on the idea of a simultaneity between ‘self’ and ‘other,’ and on metonymization as a way of intensifying sensorial experience. This sensorial thought produces a particular ‘perspective,’ an engagement between spectator and screen character. By drawing together Cinema and Anthropology, Eisenstein produces a powerful reflection on the concepts of image, alterity, perspective and the senses.
Keywords: Eisenstein, image, alterity, perspective and sensorial thought
Resumo
O conceito de “pensamento sensorial” formulado por Eisenstein para dar conta da lógica do discurso cinematográfico o leva a propor diálogos fecundos com a Antropologia de sua época, especificamente com a formulação de Lévy-Bruhl sobre o modo de operar a “mentalidade primitiva”. Eisenstein procura traçar um paralelo entre a linguagem cinematográfica e o modo como se manifesta o pensamento primitivo que se apóiam no princípio de não-contradição, na ideia de simultaneidade do ‘eu’ e do ‘outro’, nos processos de metonimização como modo de intensificar a experiência sensorial. Esta sensorialidade produz uma determinada ‘perspectiva’, um engajamento entre espectador/personagem. Ao aproximar Cinema e Antropologia, Eisenstein produz uma potente reflexão sobre os conceitos de imagem, alteridade, perspectiva e sensorialidade.
Palavras-chave: Eisenstein, imagem, alteridade, perspectiva, pensamento sensorial