• Ruben Oliven, The Imaginary of Brazilian Popular Music

    Download Article (PDF)

    OLIVE, Ruben. The Imaginary of Brazilian Popular Music. in: Vibrant – Virtual Brazilian Anthropology, v. 8, n.1. January to June 2011. Brasília, ABA. Available at http://www.vibrant.org.br/issues/v8n1/ruben-oliven-the-imaginary-of-brazilian-popular-music/

    Abstract

    During the early half of the twentieth century there was in Brazil a proliferation of songs which depicted this period’s imaginary. Songs that made up the Brazilian Popular Music (MPB, Música Popular Brasileira) – name given to the ensemble of sambas, chorinhos and Carnival marchas for this period – foregrounded three themes: work, women, and money. Work is rejected, while malandragem is praised. Women are powerful, capable of either encouraging men to accomplish deeds on the streets because they are loved at home, or immobilizing them by betrayal. Money is worth less than love, but it is nonetheless a necessary good. Since it is difficult to earn enough from work, there is, at once, an increasing awareness of the importance of money and the proposal of magical solutions for minimizing its scarcity.

    Keywords: Brazilian Popular Music, samba, Brazilian imaginary, work, gender relations, money

    Resumo

    Na primeira metade do século XX observa-se no Brasil uma proliferação de canções que retratam o imaginário da época. As canções que compõem a MPB (Música Popular Brasileira), nome dado ao conjunto de sambas, chorinhos e marchas carnavalescas daquela época privilegiam três temas: trabalho, mulher e dinheiro. O trabalho é rejeitado, exaltando-se a malandragem. A mulher é poderosa, sendo capaz de encorajar o homem a realizar coisas na rua porque é amado em casa, mas podendo também, por sua traição, imobilizá-lo. O dinheiro vale menos que o amor, mas é um bem necessário. Como é difícil ganhar o suficiente trabalhando, há uma simultaneidade da noção da crescente importância do dinheiro e a proposta de soluções mágicas que minimizem sua escassez.

    Palavras-chave: Música Popular Brasileira, samba, imaginário brasileiro, trabalho, relações de gênero, dinheiro