• Fabíola A. Silva & Cesar Gordon: Anthropology in the Museum

    Download Article (PDF)

    SILVA, Fabíola A.; GORDON, Cesar. “Anthropology in the Museum: Reflections on the curatorship of the Xikrin Collection”. in: Vibrant – Virtual Brazilian Anthropology, v. 10, n. 1. January to June 2013. Brasília, ABA. Available at http://www.vibrant.org.br/issues/v10n1/fabiola-a-silva-cesar-gordon-anthropology-in-the-museum/

    Abstract

    This article reflects upon the curatorial management process of the Xikrin ethnographic collection and proposes the importance of anthropological interest in the deepening collaboration amongst anthropologists, indigenous peoples and museums, with particular attention to the anthropological study of ethnographic collections. This is true for the anthropological study of objects (and their various meanings and interpretations by the social actors who utilize and appropriate them) and for the understanding of the formation and conservation of ethnographic collections (with their diverse motivations and contexts). Since this type of shared curatorial management style is only now spreading throughout Brazil, the experience is a timely opportunity to develop nuanced perspectives on the anthropological significance of ethnographic collections.

    Keywords: museums, indigenous peoples, ethnographic collections, objects, material culture, knowledge and recognition

    Resumo

    Neste artigo pretendemos apresentar algumas reflexões em torno do processo curatorial da coleção etnográfica Xikrin, evidenciando as potencialidades das relações entre antropólogos, povos indígenas e museus, especialmente, no que se refere ao estudo antropológico das coleções etnográficas, tanto em termos da compreensão dos objetos (e de seus múltiplos níveis de significação para os diferentes sujeitos que deles se apropriam), quanto em termos do entendimento da formação e preservação das coleções etnográficas (com suas múltiplas motivações e contextos). Este tipo de curadoria compartilhada começa a se difundir em nosso país, de sorte que o relato dessa experiência é uma oportunidade de estimular estes novos olhares sobre as coleções etnográficas.

    Palavras-chave:  museus, povos indígenas, coleções etnográficas, objetos, cultura material, conhecimento e reconhecimento