Rita de Cássia Fazzi, Socialization among peers: a study on racial relations among Brazilian children
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Rita de Cássia Fazzi, Socialization among peers: a study on racial relations among Brazilian children. in: Vibrant – Virtual Brazilian Anthropology, v. 12, n.2. July to December 2015. Brasília, ABA. Available at http://www.vibrant.org.br/issues/lastest-issue-v-12-n-2-07-122015/rita-de-cassia-fazzi-socialization-among-peers-a-study-on-racial-relations-among-brazilian-children/
Abstract
The theme of racial relations presented in this article is based on the results of a sociological observation which occurred in two groups of children, from distinct socioeconomic backgrounds, studying at two public schools in the city of Belo Horizonte, Brazil. This study adopts the methodological perspective of the discovery of grounded theory formulated by Glaser & Strauss (1970). The analysis of the empirical data intended to sociologically reconstruct the constitution of a prejudiced reality that emerges from the inter-subjective relationships established by children. While experimenting with a set of values, attitudes, behavior, beliefs and racial notions learned in other settings in their relationships, children learn what it means to be of one racial category or another, creating and re-creating the meaning of race and of prejudice. This article makes some concluding remarks highlighting the implications of the findings for an anti-racist policy in Brazil.
Keywords: racial prejudice in childhood; racial classification; racial discourse; anti-racist policy
Resumo
O tema das relações raciais apresentado nesse artigo baseia-se nos resultados de uma observação sociológica realizada em dois grupos socioeconômicos diferentes de crianças inseridas em duas escolas públicas de Belo Horizonte, Brasil. O estudo adota a perspectiva metodológica da descoberta da teoria fundamentada nos dados formulada por Glaser & Strauss (1970). A análise dos dados empíricos pretendeu reconstruir sociologicamente a constituição de uma realidade preconceituosa que emerge das relações intersubjetivas estabelecidas pelas crianças. Enquanto experimentando um conjunto de valores, atitudes, comportamentos, crenças e noções raciais aprendidos em outros ambientes em seus relacionamentos entre si, crianças aprendem o que significa ser de uma categoria racial ou de outra, criando e recriando o significado de raça e do preconceito. Esse artigo conclui com algumas observações sobre as implicações dos achados para uma política anti-racista no Brasil.
Palavras-chave: preconceito racial na infância; classificação racial; discurso racial; política anti-racista.