Ana Pires do Prado & Giselle Carino Lage, Challenges and limits of an education for all
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Ana Pires do Prado & Giselle Carino Lage, Challenges and limits of an education for all. in: Vibrant – Virtual Brazilian Anthropology, v. 12, n.2. July to December 2015. Brasília, ABA. Available at http://www.vibrant.org.br/issues/lastest-issue-v-12-n-2-07-122015/ana-pires-do-prado-giselle-carino-lage-challenges-and-limits-of-an-education-for-all/
Abstract
This paper aims to demonstrate the existence of two different types of school management culture. Data was collected during fieldwork over the academic years 2008 and 2009 in two public high schools in Rio de Janeiro where we observed administrative and pedagogical meetings, classrooms and the everyday life of the schools. From an analysis of the practices and conceptions of management staff, we describe the unconscious grammatical principles that govern the running of the two schools. These becomes particularly clear in the different selection procedures in the two schools, one of them conducting severe criteria for entrance and the other allowing all to enter but few to reach the end of the course. These two recruitment selection practices reveal distinct expectations and beliefs on students’ ability (or inability) to learn.
Keywords: Secondary schooling, management cultures, school ethos, student selection processes and “pedagogia da repetência”.
Resumo
Neste artigo pretendemos demonstrar a existência de tipos distintos de culturas de gestão nos dois colégios pesquisados. Partimos dos dados coletados durante o trabalho de campo realizado ao longo dos anos letivos 2008 e 2009, quando observamos as reuniões administrativas e pedagógicas, as salas de aula e o cotidiano de dois colégios públicos estaduais, de ensino médio, localizados no Rio de Janeiro. Para argumentar nossa hipótese, descreveremos os princípios gramaticais inconscientes dos dois colégios a partir das práticas e das concepções das direções, agentes centrais na produção da gestão e qualidade da organização escolar. Esses princípios de tornam mais claros nos distintos processos de seleção nas duas escolas, uma delas adotando severos critérios para admissão, a outra deixando todos entrarem, mas permitindo que poucos terminem o curso. Essas duas práticas de seleção revelam distintas expectativas e crenças na capacidade dos alunos em aprender.
Palavras-chave: Ensino médio, culturas de gestão, ethos escolar, práticas de seleção e pedagogia da repetência.