• Elizabeth Travassos, A Colloquium of Sorcerers: Mário de Andrade, Fernando Ortiz, and “the music of sorcery”

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    Elizabeth Travassos, A Colloquium of Sorcerers: Mário de Andrade, Fernando Ortiz, and “the music of sorcery”. in: Vibrant – Virtual Brazilian Anthropology, v. 14, n.1. January to April 2017. Brasília, ABA. Available at http://www.vibrant.org.br/elizabeth-travassos-a-colloquium-of-sorcerers-mario-de-andrade-fernando-ortiz-and-the-music-of-sorcery/

    Abstract

    Brazilian writer and musicologist Mário de Andrade (1893-1945) and Cuban writer and anthropologist Fernando Ortiz (1881-1969) are important references in the study of cultures of African origin in their respective countries. The two intellectuals shared an interest in the relations between music and sorcery in Afro-American conceptions and rituals, as suggested by their field observations and bibliographic references. This essay explores common characteristics and contrasts in their approaches to the theme and suggests that the debate should not be limited to the history of ideas, since it echoes contemporary theories on “speech acts”, performativity, and aesthetic agency.

    Keywords: Mário de Andrade; Fernando Ortiz; music and sorcery; history of ethnomusicology.

     

    Um colóquio de bruxos: Mário de Andrade, Fernando Ortiz e a “música de feitiçaria”

    Resumo

    Mário de Andrade (1893-1945), ecritor e musicólogo brasileiro, e Fernando Ortiz (1881-1969), escritor e antropólogo cubano, são referências consagradas nos estudos de culturas de origem Africana de seus respectivos países. Um dos temas de interesse comum a ambos, sugerido por suas observações diretas e por bibliografia a que tiveram acesso, é o da relação entre música e feitiçaria em concepções e rituais afro-americanos. Explorando os pontos comuns e os contrastes entre os dois autores na abordagem deste tema, sugere-se que o interesse do debate não se restringe à história das ideias, mas encontra eco em teorias contemporâneas sobre “atos de fala”, perfomatividade e agência estética.

    Palavras-chave: Mário de Andrade; Fernando Ortiz; Música e feitiçaria; História da etnomusicologia.