• Daniela Tonelli Manica, Clarice Rios, (In)visible Blood: menstrual performances and body art

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    Daniela Tonelli Manica, Clarice Rios, (In)visible Blood: menstrual performances and body art. in: Vibrant – Virtual Brazilian Anthropology, v. 14, n.1. January to April 2017. Brasília, ABA. Available at http://www.vibrant.org.br/daniela-tonelli-manica-clarice-rios-invisible-blood-menstrual-performances-and-body-art/

    Abstract

    Although the symbolic potential of menstrual blood has been widely explored in the context of ritual practices, this article focuses on the notion of performance and the experiential dimension of symbolic action associated with menstruation and menstrual blood. The term menstrual performance refers to various ways in which menstrual blood is used as an aesthetic and political expression. These uses are often related to artistic settings, but they also occur in more mundane contexts such as social networks in the Internet. The argument stresses two aspects of these performances: the emotional resonance of certain physical experiences and bodily substances, such as menstruation and menstrual blood; and the material devices, such as the menstrual cup and the internet, that allow these performances involving menstrual blood to grow in number and frequency.

    Keywords: blood, menstruation, performance, body art.

     

    Sangue (in)visível: performances menstruais e arte corporal

    Resumo

    Embora o potencial simbólico do sangue menstrual venha sendo amplamente explorado no contexto de práticas rituais, esse artigo foca na noção de performance e na dimensão experiencial da ação simbólica associada à menstruação e ao sangue menstrual. O termo performance menstrual refere-se às várias formas pelas quais o sangue menstrual vem sendo empregado como uma expressão estético-política. Esses usos ligam-se frequentemente à esfera da arte, mas também ocorrem em contextos mais mundanos como as redes sociais na Internet. O argumento se estrutura em torno de dois aspectos gerais dessas performances – a ressonância emocional de certas experiências físicas e substâncias corporais, tais como a menstruação e o sangue menstrual; e os dispositivos materiais, tais como o coletor menstrual e a própria Internet, que possibilitam que essas performances envolvendo o sangue menstrual cresçam em número e frequência.

    Palavras-chave: sangue, menstruação, performance, arte corporal.