• Lady Selma Ferreira Albernaz, Gender and musical performance in Maracatus (PE)

    Download Article (PDF)

    ALBERNAZ, Lady Selma Ferreira. Gender and musical performance in Maracatus (PE)
    and Bumba Bois (MA). in: Vibrant – Virtual Brazilian Anthropology, v. 8, n.1. January to June 2011. Brasília, ABA. Available at http://www.vibrant.org.br/issues/v8n1/lady-selma-ferreira-albernaz-gender-and-musical-performance-in-maracatus-pe/

    Abstract

    This article seeks to answer the following questions: What instruments are played by men and women in Maracatu (Pernambuco) and Bumba Meu Boi (Maranhão)? What are men’s and women’s participation in singing and in music composition? Which meanings and values give support to these practices, and how do they relate to the meaning and value of the music in the two cultural manifestations? The research is based on fieldwork conducted in Recife-PE and São Luís-MA in 2009/10 as well as research carried out in previous years. The conclusion reached was that musical performance, especially instruments and singing, classified as masculine and feminine, shapes and orients men’s and women’s social insertions, contributing to the organization and forms of presentation of Groups of Maracatu and Bumba Meu Boi. Hierarchies are produced to justify differentiated powers, which lend support to gender inequalities.

    Keywords: gender, musical performance, Bumba Meu Boi, Maracatu.

    Resumo

    Este artigo orienta-se pelas seguintes questões: Quais instrumentos homens e mulheres tocam no maracatu pernambucano e no bumba meu boi maranhense? Como são suas participações no canto e composição das músicas? Que significados e valores dão suporte a estas práticas e como se relacionam com o significado e valor da música nestas duas brincadeiras? Baseia-se em dados de pesquisa de campo, realizada em Recife-PE e São Luís-MA entre 2009/10 e com suporte de investigações de anos anteriores. Constata-se que a performance musical, especialmente instrumentos e canto, classificados como masculinos e femininos, ordena e orienta a inserção de homens e mulheres, concorrendo para a organização e a forma de apresentação dos grupos de maracatu e bumba meu boi. Geram-se hierarquias que justificam poderes diferenciados, dando sustentação a desigualdades nas relações de gênero.

    Palavras-chave: gênero, performance musical, bumba meu boi, maracatu