• Tania Dauster, An interdisciplinary experience in anthropology and education: memory, academic project and political background

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    Tania Dauster, An interdisciplinary experience in anthropology and education: memory, academic project and political background. in: Vibrant – Virtual Brazilian Anthropology, v. 12, n.2. July to December 2015. Brasília, ABA. Available at http://www.vibrant.org.br/issues/lastest-issue-v-12-n-2-07-122015/tania-dauster-an-interdisciplinary-experience-in-anthropology-and-education-memory-academic-project-and-political-background/

    Abstract

    This article constructs the trajectory of the introduction of the discipline Anthropology and Education in the Graduate Program in Education (PPGE) at PUC-Rio. The author introduced the course at the end of the 1980s. The text presents several considerations concerning the field of anthropology, defending anthropological studies as an approach to interdisciplinarity between this discipline and numerous others, particularly education. It then emphasizes the political and academic framework in which pedagogy graduate courses were created, such as the Institute of Advanced Studies in Education (IESAE) of the Getúlio Vargas Foundation (FGV), and the PPGE/ PUC-Rio. Finally, it reports the experiences lived by the author and her peers that helped construct the memory of the PPGE/PUC-Rio, focusing on both the relationship between anthropology and education and the research and production experiences of the program

    Keywords: Anthropology, Education, Interdisciplinarity, Ethnography

    Resumo

    O presente artigo relata a trajetória da introdução da disciplina Antropologia e Educação no Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) da PUCRio. A disciplina foi introduzida pela autora, em fins dos anos 1980. O texto apresenta diversas considerações a respeito do campo da antropologia, defendendo os estudos antropológicos como porta de acesso à interdisciplinaridade entre essa disciplina e tantas outras, com destaque para a área de educação. Destaca-se, também, o contexto político e acadêmico da criação de cursos de pós-graduação em educação, como o Instituto de Estudos Avançados em Educação (Iesae) na Fundação Getúlio Vargas e o PPGE na PUCRio. Por fim, apresenta-se um relato de experiência que constrói a memória do PPGE/PUC-Rio, com ênfase na relação entre antropologia e educação e as experiências de pesquisa e produção desse programa.

    Palavras-chave: Antropologia, Educação, Interdisciplinaridade, Etnografia