• Daniela Cordovil, “Afro-Brazilian religions and audiovisual narratives in Amazonia”

    Download Article (PDF)

    CORDOVIL, Daniela. “Afro-Brazilian religions and audiovisual narratives in Amazonia
    Research tools”. in: Vibrant – Virtual Brazilian Anthropology, v. 9, n. 2. July to December 2012. Brasília, ABA. Available at http://www.vibrant.org.br/issues/v9n2/daniela-cordovil-afro-brazilian-religions-and-audiovisual-narratives-in-amazonia/

    Abstract

    This text discusses the use of audiovisual resources like cinema and video by Afro-Brazilian Religions practioners in two ethnographical contexts of Amazonia, namely the urban areas of Cururupu and Belém. In Cururupu, the production of amateur videos commissioned in a local audiovisual store serves as a source of self-recognition and enables the discussion and continuous experience of the rituals. In Belém, a documentary film on the cosmovision of Tambor de Mina, the most widely practiced Afro-Brazilian religion in the city, was made through a partnership between a father of saint (afro-brazilian religion priest) and a filmmaker using federal government funding. Setting out from these ethnographic examples, I explore how audiovisual resources are employed by a religious tradition whose reproduction is based on a centuries-old orality. The text points to the advantages and potential uses of these kinds of audiovisual narratives by anthropologists as a means of access to native cultures.
    Keywords: Afro-Brazilian religions, Tambor de Mina, visual anthropology, cinema, video

    Resumo

    Este texto discute a utilização de recursos audiovisuais como o cinema e o vídeo por afrorreligiosos em dois contextos etnográficos na Amazônia, as cidades de Cururupu e Belém. Em Cururupu, a produção de vídeos amadores encomendados em uma loja de filmagem local seve como fonte de autorreconhecimento e possibilita a discussão e a vivência contínua os rituais. Em Belém, um pai de santo e um cineastra produziram, com recursos do governo federal, um filme documentário sobre a cosmovisão do Tambor de Mina, religião de matriz africana mais praticada na cidade. A partir destes exemplos etnográficos, proponho uma reflexão sobre como os recursos audiovisuais são instrumentalizados por uma tradição religiosa que há séculos baseou sua reprodução apenas na oralidade. O texto aponta vantagens e possibilidades da utilização dessas narrativas audiovisuais por antropólogos como via de acesso às culturas nativas.
    Palavras-chave: Religiões Afro-brasileiras, Tambor de Mina, antropologia visual, cinema, vídeo