• Valéria Macedo, Tracking Guarani songs

    Download Article (PDF)

    MACEDO, Valéria. Tracking Guarani songs: Between villages, cities and worlds. in: Vibrant – Virtual Brazilian Anthropology, v. 8, n.1. January to June 2011. Brasília, ABA. Available at http://www.vibrant.org.br/issues/v8n1/valeria-macedo-tracking-guarani-songs/

    Abstract

    For the Guarani, songs are one of the primary channels for acquiring shamanic knowledge and agency. Since the 1990s, some song modalities have also played a leading role in inserting Mbya and Nhandeva Guarani living in Brazil’s South and Southeast into the world of cultural events and projects. These songs are performed by child and youth choirs in shows and for CDs. My aim is to explore the shifts caused by the exhibition of these songs in relations with the jurua (whites). The strategy of ‘cultural invisibility’ once prevalent among the Guarani has been somewhat overtaken by efforts to display ‘Guarani culture’, providing it with recognizable and valorizable contours, thereby enhancing the power of the songs as a way to be heard on both the vertical and horizontal planes of existence.

    Keywords: Guarani songs; indigenous projects; ‘culture’, Guarani

    Resumo

    Entre os Guarani, os cantos correspondem a um dos principais veículos de aquisição de conhecimento e agência xamânica. Na década de 90, com a formação de corais de crianças e jovens, algumas modalidades de cantos vieram protagonizando a inserção dos Guarani Mbya e Nhandeva nas regiões Sul e Sudeste do país no mundo dos projetos e eventos culturais, com a multiplicação de CDs e apresentações. Meu propósito é dar relevo a controvérsias e a forte inflexão que correspondeu a veiculação desses cantos nas relações com os jurua (os brancos). A estratégia até então predominante entre os Guarani de “invisibilidade cultural” foi tensionada pelo empenho de figurar a “cultura”, de modo a dar-lhe contornos reconhecíveis e valorizáveis, potencializando nos cantos o dispositivo de se fazer ouvir, tanto no eixo vertical como horizontal da existência.

    Palavras-chave: cantos guarani; projetos indígenas; “cultura”; redes ameríndias