• Yvonne Maggie, Does Mário de Andrade Live On?

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    MAGGIE, Yvonne. Does Mário de Andrade Live On? Debating the Brazilian Modernist Ideological Repertory. in: Vibrant – Virtual Brazilian Anthropology, v. 5, n. 1. January to June 2008. Brasília, ABA. Available at http://www.vibrant.org.br/issues/v5n1/yvonne-maggie-does-mario-de-andrade-live-on/

    Abstract

    This paper reflects upon the hypothesis that a dramatic change is taking place in the way Brazil thinks about itself at the dawn of the 21st century. With the passage of recent laws on quotas for black people at public universities and the civil service, the notion of a mixed nation made up of “three races” seems to have been challenged, giving way to the idea of a nation divided between blacks and whites. For the first time in our history since the 1920s, the Brazilian elite seems to have shattered the foundations of the idea that allowed for the creation of our most radically nationalistic and cosmopolitan culture. The notions of a Modernist Brazilian character forged by Mário and Oswald de Andrade, Paulo Prado and Sérgio Buarque de Holanda, Gilberto Freire and Di Cavalcanti, Tarsila do Amaral e Anita Malfati, is under suspicion. What does this change in our law mean, and how can it affect the structure of our society, based as it is in a set of values which does not emphasize opposition, but rather complementarity, giving precedence to that which unites rather than that which separates?

    Keywords:Affirmative action; Quotas; College education; Nation; Modernist brazilian.

    Resumo

    Este trabalho busca refletir sobre a hipótese de que se inicia uma espécie de terremoto na maneira pela qual o Brasil pensa o Brasil no alvorecer do século XXI. Com a recente legislação sobre cotas para negros nas universidades e no serviço público federal, a idéia de nação misturada da “fábula das três raças” parece ter sido questionada cedendo lugar à noção de uma nação dividida entre negros e brancos. Pela primeira vez na nossa história desde os anos de 1920, a elite brasileira parece ter lançado por terra as bases do pensamento que permitiu a criação de nossa cultura mais radicalmente nacional e cosmopolita. O ideário de brasilidade modernista de Mário e Oswald de Andrade, de Paulo Prado e Sérgio Buarque de Holanda, de Gilberto Freire e Di Cavalcanti, de Tarsila do Amaral e Anita Malfati está sob suspeita. Qual o significado da mudança em nossa legislação, e como pode afetar a estrutura de nossa sociedade baseada em um sistema de valores que não aposta na oposição, mas na complementaridade, no que une e não no que separa?

    Palavras-chave: Ação afirmativa; Cotas; Ensino superior; Nação; Brasilidade modernista.

    Résumé

    Mário de Andrade vit encore? La doctrine moderniste en question
    Cet article cherche a réflechir sur l’hypothèse selon laquelle il s’opère en ce moment une sorte de changement radical dans la manière dont le Brésil pense le Brésil à l’aube du XXIe siècle. Avec les lois récentes sur les quotas pour noirs dans les universités et la fonction publique, l’idée de cette nation mélangée de la “fable des trois races” semble avoir été remise en question, laissant la place au concept d’une nation partagée entre blancs et noirs. Pour la première fois dans notre histoire depuis les années 1920, l’élite brésilienne semble avoir jeté par terre les fondements de la pensée qui a permis la création de notre culture la plus radicalement nationale et cosmopolite. La notion d’un caractère brésilien moderniste de Mário et Oswald de Andrade, de Paulo Prado et Sérgio Buarque de Holanda, de Giberto Freire et Di Cavalcanti, de Tarsila do Amaral et Anita Malfati, est désormais vue avec méfiance. Que signifie ce changement dans notre législation, et de quelle façon peut-il influer sur la structure de notre société basée comme elle est sur de valeurs qui ne mettent pas l’ accent sur l’opposition, mais plutôt sur la complementarité, et sur ce qui unit plutôt que sur ce qui sépare?

    Mots-clés: Action affirmative; Quotas; Éducation supérieure; Nation; Brésilien moderniste.