• Fabio Mura, “Beyond nature and the supernatural: Some reflections on religion, ethnicity and traditions of knowledge”

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    MURA, Fabio. “Beyond nature and the supernatural: Some reflections on religion, ethnicity and traditions of knowledge”. in: Vibrant – Virtual Brazilian Anthropology, v. 11, n. 2. July to December 2014. Brasília, ABA. Available at http://www.vibrant.org.br/issues/v11n2/fabio-mura-beyond-nature-and-the-supernatural-some-reflections-on-religion-ethnicity-and-traditions-of-knowledge/

    Abstract

    Most studies of religion are founded on the relationship between nature and the supernatural. This dichotomy allows a supposedly mystical dimension to be distinguished from a politically pragmatic dimension of human behaviour. In this view, therefore, religious conduct differs in nature from the political. Taking an opposite tack, this paper proposes to overcome this dichotomy by seeing the connections in this universe as primarily technical-political in kind, a result of the social organization of relations and interactions of individuals, considering religion as an organizational type. Thus, taking as examples the ethnographic Guarani-Kaiowa of Mato Grosso do Sul and Tabajara of Paraíba, I shall try to show how these indigenous people, each in their own way, establish connections in the universe, setting political communities, defining domestic and ethnic identities and drawing traditions of knowledge.

    Keywords: religion, ethnicity, tradition of knowledge, politics, cosmology.

    Resumo

    A maior parte dos estudos sobre religião se funda na relação entre o natural e o sobrenatural. Essa dicotomia sustenta uma suposta dimensão mística, a ser distinguida de uma pragmática do comportamento humano. Nesses termos, a conduta religiosa difere, em natureza, do político. Indo na direção oposta, o presente artigo propõe superar tal dicotomia, vendo as conexões no universo primariamente como tecnopolíticas, resultado da organização social das interações e relações entre os indivíduos, e considerando, portanto, a religião como um tipo organizacional. Assim, tomando como exemplos etnográficos os Guarani-Kaiowa de Mato Grosso do Sul e os Tabajara da Paraíba, buscarei mostrar como esses povos indígenas, cada um a seu modo, estabelecem conexões no universo, configurando comunidades políticas, definindo identidades domésticas e étnicas e delineando tradições de conhecimento.

    Palavras chave: religião, etnicidade, tradição de conhecimento, política, cosmologia.