• Maíra Mascarenhas, Classifications and moral values in student evaluation boards

    Download Article (PDF)

    Maíra Mascarenhas, Classifications and moral values in student evaluation boards. in: Vibrant – Virtual Brazilian Anthropology, v. 12, n.2. July to December 2015. Brasília, ABA. Available at http://www.vibrant.org.br/issues/lastest-issue-v-12-n-2-07-122015/maira-mascarenhas-classifications-and-moral-values-in-student-evaluation-boards/

    Abstract

    This article is an analysis of student evaluation board meetings as a space that reveals the classification systems and mechanisms present in the school and which underpin its moral order. Through field work in a federal school in Rio de Janeiro we aimed to understand how these moral criteria form hierarchies which produce different ways of evaluating students, and as a consequence, inequality.

    Keywords: Moral, inequality, education, student evaluation board.

    Resumo

    Este artigo apresenta uma análise dos conselhos de classe como espaços que revelam os sistemas e mecanismos de classificação presentes na escola e que sustentam sua ordem moral. Por meio do trabalho de campo em uma escola federal do Rio de Janeiro, buscou-se compreender como os critérios morais se hierarquizam produzindo avaliações diferenciadas entre os alunos e, como consequência, desigualdade.

    Palavras-chave: Moral, desigualdade, educação, conselho de classe.